تبلیغات
ناله ی عاشقان - رسانه: جولانگاه قواعد بشری یا مطیع قواعد الهی

حافظا عشق و صابری تا چند/ناله ی عاشقان خوش است بنال

آخرین مطالب
برچسب ها
دیگر موارد
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


رسانه: جولانگاه قواعد بشری یا مطیع قواعد الهی
نویسنده : محمدصابر اسدی
پنجشنبه 10 بهمن 1392

رسانه مفهومی است که امروز در خدمت بشر است چنانچه در طول تاریخ با اشکال متفاوتی در خدمت بشر بوده، از نقاشی روی دیوار های غار گرفته تا ماهواره و اینترنت و انواع ابزار های جهان مدرن. مفهوم رسانه متشکل از سه بخش است، پیامی که می خواهد انتقال یابد، ابزار انتقال پیام که خود این ابزار می­تواند دارای پیام باشد و عکس العملی که گیرنده ی این پیام نشان می­دهد.

نکته­ ی قابل توجه این است که در رسانه می تواند قواعد بشری حاکم باشد و یا قواعد الهی و چیزی که دارای عاقبت است رسانه ای است که در آن قواعد الهی حاکم باشد. چرا که اگر در کاری دستورات الهی حاکم نباشد آن کار به فساد می­انجامد اگر چه در کوتاه مدت شاید روش های غیر الهی از روش های الهی سریعتر نتیجه بدهد اما عاقبت برای رسانه ای است که در آن قواعد الهی حاکم است اما دیدن نتیجه نیاز به زمان است و ممکن است ما این عاقبت را نبینیم اینجاست که نیاز به فقه رسانه پیش می آید، که نیاز به علم و اجتهاد دارد.

برای رسانه با توجه به پیامی که به همراه خود دارد می توان کارکردهایی را تعریف کرد ازجمله آموزشی، اطلاع­ رسانی و سرگرمی. کارکرد آموزشی و اطلاع­ رسانی را می­ توان شامل مباحث اخلاقی، علمی، اخباری و ... دانست که جایگاه ویژه ای در رسانه های سنتی دارند، مثل مجالس خطابه که در آن منبر ابزاری است که به مردم نشان می دهد اینجا قرار است پیامی منتقل شود، هیئت که که تک تک افراد در آن به عنوان یک انتقال دهنده پیام عمل می کنند، مسجد و گلدسته هایش، نماز جمعه، جارچی ها، نقال ها در قهوه خانه ها و... . نکته قابل توجه این است که به جز قهوه خانه ها که شاید جنبه ی سرگرمی درآن بیشتر مشهود است، بیشتر رسانه های سنتی سرگرمی را به عنوان کارکرد نمی پذیرند و این در حالی است که رسانه های مدرن مثل سینما، تئاتر، رمان، اینترنت، موبایل و... مهمترین و اولین کارکردشان همان جنبه ی سرگرمی است  البته به علت جذابیتی که پیدا کرده­اند رفته رفته در تمام زمینه ها ازجمله، سبک زندگی، بینش اجتماعی، سیاست های داخلی و خارجی و... تأثیر گذار گشته اند.

نکته­ ی دیگر این است که در رسانه ی سنتی ابزار اصالت ندارد مثلاً منافقان مدینه برای تضعیف حکومت پیامبر گوش به گوش و چهره به چره شایعه می پراکندند، البته استفاده از ابزار ها راهم می بینیم به طور مثال وقتی که حضرت موسی قرارگاه خود را در صحرای سینا برای آموزش بنی اسرائیل ایجاد کرد برای انتقال پیام در قالب گروه و تشکیلاتی که راه اندازی شده بود از بوق ها و شیپور های مخصوص استفاده می­کرد، اما به طور کلی رسانه سنتی متوقف به ابزار نبود مثلاً به جای استفاده از منبر می توان ایستاد و پیام را منتقل کرد! در حالی که رسانه مدرن الزاماً ابزار را در درون خودش دارد، آن هم ابزاری که اگر نباشد انتقال پیام صورت نمی­گیرد و نوعاً ابزار های امروز ارتباط چهره به چهره را به هم زده است. اینجاست که نحوه استفاده از این ابزار ها خود می تواند جولانگاه قواعد بشری باشد یا مطیع قواعد الهی و بار دیگر اهمیت پرداختن به فقه رسانه پدید می آید.


:: مرتبط با: تمدن نوین اسلامی ,
:: برچسب‌ها: رسانه , فقه رسانه , رسانه مدرن , رسانه سنتی , کارکرد رسانه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
What causes pain in the back of the heel? شنبه 14 مرداد 1396 02:56 ق.ظ
Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I
am experiencing issues with your RSS. I don't know why I can't
join it. Is there anybody else having identical RSS
issues? Anybody who knows the answer will you kindly respond?
Thanx!!
http://fabulousrash7350.hazblog.com/ سه شنبه 13 تیر 1396 02:21 ب.ظ
Wonderful post however , I was wanting to know if you could write a litte more
on this subject? I'd be very thankful if you could
elaborate a little bit more. Kudos!
manicure دوشنبه 21 فروردین 1396 05:36 ب.ظ
An impressive share! I have just forwarded this onto a friend
who had been conducting a little homework on this. And
he in fact bought me lunch because I found it for him...

lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanx for spending time to discuss this subject here on your web site.
manicure شنبه 19 فروردین 1396 01:17 ب.ظ
It's very simple to find out any topic on net as compared to books, as I found this article at this web site.
manicure یکشنبه 13 فروردین 1396 06:27 ق.ظ
Hey very nice blog!
manicure جمعه 11 فروردین 1396 03:54 ب.ظ
We're a gaggle of volunteers and starting a brand
new scheme in our community. Your site offered
us with valuable information to work on. You've performed an impressive job and our whole neighborhood will be grateful to you.
علی یکشنبه 4 اسفند 1392 02:15 ق.ظ
علینا به فقه رسانه!
حمید سه شنبه 15 بهمن 1392 12:32 ق.ظ
بچه این قدر این مطالب را طولانی نکن آدم حوصله اش نمیشه بخونه که؟
محمدصابر اسدی پاسخ داد:
خوب حوصلتو زیاد کن!
جمعه 11 بهمن 1392 04:01 ب.ظ
سلام
خیلی خوبه که تو حوزه علوم انسانی اسلامی می نویسی امّا ای کاش در مورد اجرای توافق ژنو و تعلیق نیروگاه های هسته ای هم یه واکنشی نشون میدادی!
بقیه بچه ها هم درباره این موضوع چیزی ننوشتن.
محمدصابر اسدی پاسخ داد:
. سلام، در باره مذاکرات و نتیجه ی اون که "یه"(!) واکنش نشون داده شده!! در مطلب "برد-برد" و "جشن ملی" می تونید ببینید. اما درباره ی اجرای توافق هم باید بگم که از همینجا ناراحتی خود را از تعلیق غنی سازی 20 درصد اعلام می دارم!
خوب شد!؟
در ضمن کاش اسمتون رو می نوشتید!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
امروز اگه به یکی بگی "بنال!" فکر می کنه داری بهش فحش می دی، حالا دوساعت بیا بهش بگو عزیز من بنال از نالیدن میاد و نالیدن از درد داشتن. درد که بد نیست. درد عامل آگاهی است. اصلاً آدم اگه درد داشته باشه ارزش داره، درد خود، درد خدا، درد خلق خدا... هرچی درد بیشتر ناله بیشتر... هرچی درد خالصانه تر ناله عاشقانه تر!
مدیر وب سایت : محمدصابر اسدی
برای دریافت کد گنجینه کلیک کنید
نویسندگان
آرشیو مطالب