تبلیغات
ناله ی عاشقان - تضعیف شخصیت حضرت خدیجه

حافظا عشق و صابری تا چند/ناله ی عاشقان خوش است بنال

آخرین مطالب
برچسب ها
دیگر موارد
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


تضعیف شخصیت حضرت خدیجه
نویسنده : محمدصابر اسدی
چهارشنبه 2 مرداد 1392


به بهانه ی ایام وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه متن تحقیقی مناسبی جهت بررسی حقیقی ابعاد مختلف مظلومیت حضرت خدیجه در تاریخ آماده شده است که در آن شبهات مربوط به سن آن حضرت در هنگام ازواج و تعداد و کیفیت فرزندان ایشان بررسی شده است، مظلومیت این بانوی نمونه به حدی هست که به خاطر زدودن آن اندکی وقت برای مطالعه ی این نوشته صرف شود. بنده را از نگاهتان و نظراتتان محروم نکنید

متن در ادامه مطلب


تضعیف شخصیت حضرت خدیجه و حضرت زهرا  ‌علیهما السلام

حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ اهل مکه بود. عموی او، ورقة بن نوفل از کشیشان و بزرگان مکه است و این نشان می‌دهد که دین این خانواده مسیحیت بوده است. از این رو خدیجه نیز مانند بحیرای نصرانی می‌دانست که پیامبر آخرالزمان در مکه ظهور می کند. او سرآمد زنان مکه است. جمال، مال و مهم تر از همه، پاکدامنی او، زبانزد همگان است. احدی در تاریخ نتوانسته او را به چیزی متهم کند. خواستگارهای زیادی داشته اما به همه جواب منفی داده بود.[1] تا اینکه با دیدن پیامبر خدا و تشخیص علائم پیامبری در او به خلاف انتظار اشراف و بزرگان مکه، با ایشان وصلت می‌کند.

همگان داستان ازدواج پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ با خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ را شنیده‌اند. اما تحریفاتی درباره موقعیت و جایگاه حضرت خدیجه آمده است که پرداختن به آنها ضروری است. از آنجمله آنکه مشهور است که خدیجه در سن چهل‌سالگی با پیامبر ازدواج کرده و پیش از ایشان دوشوهر دیگر داشته و از ایشان صاحب چند دختر و پسر بوده است. درحالیکه نقل‌های تاریخی دیگری نیز در منابع قدیمی وجود دارد که خلاف این اوصاف را گزارش می‌کند که بر طبق آنها سن ازدواج خدیجه زیر30 سال و باکره بوده و جز حضرت زهرا  ـ ‌علیها السلام ـ فرزند بالغ دیگری نداشته است.

 

ابوالقاسم اسماعیل بن محمد اصفهانى از دانشمندان اهل سنت تصریح مى‌كند كه حضرت خدیجه ـ سلام‌الله‌ علیها ـ باكره بوده است؛ وی در کتابش می نویسد:

«حضرت خدیجه، زنى باكره، داراى اعتبار و مال بسیارى بود؛ كاروان تجارى‌اش را به‌ سوى شام مى‌فرستاد و كاروان او به اندازه تمام كاروان قریش بود.»[2]

علمای دیگر نیز تصریح کرده‌اند که حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ باکره بوده است.[3]

همچنین نقل شده که وقتی حضرت خدیجه با پیامبر ازدواج می کنند تمام همسران اشراف قریش با وى قطع رابطه می‌كنند و همه‌ی اهل مکه او را سرزنش می کنند. اگر خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا ازدواج كرده بود، آیا موردى براى این سرزنش‌ها باقى مى‌ماند؟ و آیا ازدواج زنى بیوه و شوهر دیده با یک مرد جوان به این اندازه براى تمام مردم مكه گران بود كه تمام همسران اشراف قریش با وى قطع رابطه كنند؟

درباره‌ی سن ایشان در هنگام ازدواج نقل‌ها متفاوت است. برخی سن خدیجه را وقتی که با پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ ازدواج کرد چهل سال می‌دانند.[4] اما ابن‌عباس و ابن‌حمّاد ایشان را دوشیزه‌ای 28 ساله معرفی کرده‌اند.[5] در «ریاحین الشریعه» نیز بنا به قول جمعی از مورخین 28 سال نقل شده است.[6] همچنین ابن شهر آشوب، احمد بلاذری و ابوالقاسم کوفی از علمای عامّه و سید‌رضی، دانشمند بزرگ شیعه در کتاب «الشافی» و شیخ طوسی در «تلخیص الشافی» روایت کرده‌اند که وقتی پیامبر با خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ ازدواج کردند، خدیجه باکره بود و سن او را 25، 28 یا30 سال گفته‌اند.[7]

از موارد گفته شده به این نکته پی می‌بریم که در نقل هایی که به چهل ساله بودن خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ اشاره می‌کنند عده‌ای بدون توجه به سایر خبرهای تاریخی، خواسته یا ناخواسته، زمینه ای فراهم کرده اند که از این مسئله به عنوان ابزاری برای خدشه زدن بر چهره پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ و حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ استفاده شود. به این ترتیب رسول الله ـ صلی‌الله علیه وآله ـ را، به ازدواج با بیوه زنی چهل ساله به طمع مال و ثروت او متهم می سازند و حضرت خدیجه را به هوای و هوس و سوء استفاده از محمد جوان. اما با توجه به اسناد تاریخی که گفته شد می‌توان احتمال داد سنّی که برای ازدواج خدیجه مشهور است جعلی است.

از سوی دیگر در تاریخ نقل شده که حضرت خدیجه از پیامبر صاحب سه پسر و چهار دختر شده و هر سه پسر در کودکی مرده‌اند. ما کاری به صحیح یا غلط بودن جریان این سه پسر نابالغ نداریم. اما چهار دختری که برای خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ نقل کرده‌اند جای بحث دارد. نقل شده که حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ چهارمین دختر حضرت و تنها دختری بوده که بعد از بعثت به دنیا آمد. این درحالی است که حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ به جز زهرا ـ ‌علیها السلام ـ هیچ دختر دیگری نداشته است.

طبق نقل مورخین، خدیجه خواهرى بنام هاله داشته است كه با مردى مخزومى ازدواج كرده بود و از وى فرزندى همنام مادرش یعنى هاله داشت سپس با مردى تمیمى بنام ابوهند ازدواج كرد كه از وى نیز فرزندى بنام هند داشت، این مرد تمیمى همسر دیگرى و از آن همسر دو دختر به نامهاى رقیه و زینب داشت، مادر این دو دختر از دنیا رفت و پس از وى پدر دو دختر از دنیا رفت، هند فرزند هاله به خانواده شوهرش سپرده شد و هاله با این دو دختر كه از همسر دیگر شوهرش بودند به خانه خدیجه آمدند و وى سرپرستى آنان را به عهده گرفت و پس از ازدواج با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله این دختران نزد خدیجه و رسول خدا بودند و در دامن این دو تربیت شدند و عنوان "ربیبه" رسول خدا را گرفتند و بر اساس رسم عرب ربیبه را مانند دختر تلقى مى‌كردند و به همین جهت آنان را دختران خدیجه و رسول خدا مى‌دانستند.

از مطالب فوق روشن می‌شود که تنها فرزندی که حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ از خود به یادگار گذاشت حضرت فاطمه زهرا ـ ‌علیها السلام ـ بوده و در تایید این سخن، روایتی است از رسول خدا ـ صلی‌الله ‌علیه‌ و‌آله‌ـ که خطاب به حضرت علی ـ علیه‌السلام‌ـ فرمود:

«یا على خداى تعالى سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است كه به من و هیچ‌یك از مردم ، عنایت نفرموده است: پدر زنى مانند من به تو ارزانى داشته است كه به من عنایت نكرده است؛ همسر پاكیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته كه به من عنایت نفرموده است؛ حسن و حسینى از پشت تو به وجود آورده است كه چنان دو فرزندى از پشت من بوجود نیاورده است ؛ آرى! من از شمایم و شما از من مى‏باشید.»[8]

در این روایت پیامبراکرم به صراحت می‌گوید كه به احدی غیر از علی ـ علیه السلام‌ـ پدر زنی مثل من داده نشده است. معلوم می‌شود كه پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمی‌فرمود.[9]

انگیزه‌ی جعل این‌گونه اخبار تاریخی درباره حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ را می‌توان پایین آوردن سطح ایشان و یگانه دخترشان حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ ودر مقابل بالا بردن اهمیت همسران دیگر پیامبر از جمله عایشه دانست. به‌طوری‌که هم‌اکنون برادران اهل سنت عایشه را ام‌المؤمنین می‌نامند. ولی همه می‌دانند که اولین بانویی که مسلمان شد خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ بود!

خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ ام‌الائمه است؛ تنها زنی است که نامش در زیارت‌نامه‌ی معصومان بعد از رسول خدا آمده. نام هیچ زنی را در کنار نام چهارده معصوم غیر از نام خدیجه نمی‌بینید. حضرت خدیجه تمام اموالش را در اختیار پیامبر قرار داد. این اموال هم پیش از رسالت و هم پس از رسالت به شدت نیاز بود. این نقل معروف را همه شنیده‌اند که اسلام با مال خدیجه و شمشیر علی رشد کرد. لذا نقش حضرت خدیجه در رشد و شکوفایی اسلام را نمی‌شود نادیده گرفت. او محبوب‌ترین زن پیامبر بود به‌طوری که تا زمانی که زنده بود پیامبر ازدواج مجدد نکرد.

با این‌همه در روایات ما نقل است که:

«روزی پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ را می‌بینند که بسیار ناراحتند و گریه می‌کنند. پس از ایشان می‌پرسند: چه شده؟ حضرت زهرا جواب می‌دهند: حمیرا (عایشه) به مادر من فخر می‌ورزد و می‌گوید او قبلاً با مردان دیگری ازدواج کرده بوده است. پیامبر می‌فرماید: همانا رحم مادر تو شایسته پرورش امامان بود.»[10]

در این روایت ضمن مشاهده‌ی خلق و خوی عایشه و رابطه‌ی درونی‌اش با یگانه دخت پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ، از ناراحتی حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ می‌توان چنین برداشت کرد که عایشه نسبت نادرستی به مادرش داده است و نیز می‌توان اشاره‌ی ظریف و محتاطانه‌ی پیامبر خدا درباره‌ی طهارت رحم حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ را نیز دریافت.

اشاره‌ی صریح‌تر به این مطلب را در زیارتنامه‌ی امام حسین ـ ‌علیه السلام ـ ازقول امام صادق ـ ‌علیه السلام ـ می‌بینیم:

«یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِیةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ مُدْلَهِمَّاتِ ثِیابِهَا»[11]

 

این‌ها همه حاکی از پاکی بطن حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ است که پیش از پیامبر ـ صلی‌الله علیه وآله ـ با هیچ‌یک از مردان مشرک عرب جاهلی وصلت نداشته است و به جز حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ نطفه‌ی هیچ فرزندی در رحم او جای نگرفته است.

لذا آنچه درباره‌ی ازدواج ایشان مشهور است فاقد صحت می‌باشد و واضح است که این اتهام‌ها و نسبت‌های ناروا را جز منافقان و دشمنان اسلام و مسلمین وارد نکرده و منتشر نمی‌سازند. به‌هرحال به‌نظرمی‌رسد یکی از اهداف دشمنان از تحریف وجهه‌ی حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ برتر نشان دادن زنان دیگر پیامبراست. همچنین تضعیف چهره‌ی حضرت خدیجه ـ ‌علیها السلام ـ به تضعیف چهره‌ی حضرت زهرا ـ ‌علیها السلام ـ می‌انجامد؛ تا جایی‌که امروزه بسیاری از برادران اهل سنت تنها با نام بنات النبی آشنایند و درباره‌ی زندگانی حضرت فاطمه زهرا ـ ‌علیها السلام ـ و وقایع و مصائب ایشان به عنوان یگانه فرزند رسول خدا ـ صلی‌الله علیه وآله ـ چیزی نشنیده و نمی‌دانند!



[1] .  تبار انحراف، ص219.

[2] .الأصبهانی، أبو القاسم اسماعیل بن محمد بن الفضل التیمی، دلائل النبوة، ج1،ص 178. ر.ک :net .rasekhoon.www.

[3] . ر.ک: سید مرتضی در شافی؛ ابو جعفر در تخلیص؛ بحالانوار، ج16، ص18؛ابن آشوب در مناقب، ج1، ص159؛ الاستغاثه، ج1، ص68؛ تبصره العوام، ص245؛انوارالنعمانیه، ج1، ص81؛ جعفر مرتضی العاملی در الصحیح من سیره النبی الأعظم، ج1، ص121 و...

[4] . السمط الثمین فی مناقب امهات المؤمنین،امام محبُّ الدین احمد بن عبدالله طبری، ص23.

[5] . محدث اربلى، كشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏1، ص513 ؛ بحارالانوار،ج16، ص10.

[6] . ریاحین الشریعه،شیخ ذبیح الله محلاتی، ج1، ص19.

[7] . تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت،علی دورانی، ص66.

[8] . الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، سید ابن طاووس، ترجمه داود الهامى، نوید اسلام، قم، چاپ: دوم، 1374ش ، ص378

[9] . ر.ک :net .rasekhoon.www.

[10] . مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج3، ص379.

[11] . بحارالأنوار، ج98، ص200 .


:: مرتبط با: مباحث تاریخ اسلام ,
:: برچسب‌ها: خدیجه , دختران پیامبر , سن ازدواج خدیجه , ازدواج پیامبر , ام المؤمنین ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
امروز اگه به یکی بگی "بنال!" فکر می کنه داری بهش فحش می دی، حالا دوساعت بیا بهش بگو عزیز من بنال از نالیدن میاد و نالیدن از درد داشتن. درد که بد نیست. درد عامل آگاهی است. اصلاً آدم اگه درد داشته باشه ارزش داره، درد خود، درد خدا، درد خلق خدا... هرچی درد بیشتر ناله بیشتر... هرچی درد خالصانه تر ناله عاشقانه تر!
مدیر وب سایت : محمدصابر اسدی
برای دریافت کد گنجینه کلیک کنید
نویسندگان
آرشیو مطالب